مجموعه مقالات صدری زاده / Sadrizadeh Papers

هر کس به فکر تغییر جهان است. اما هیچ کس به فکر تغییر خویش نیست. . . لئو تولستوی

قوطی حلبی پرنده !..........

قوطی حلبی پرنده !



Airplane Crash Images


برخي از روزنامه­ها پس از سانحة خرم­آباد،
هواپيماي توپولوف را قوطي حلبي پرنده خواندند!


پاسخهای دريافتی نظرسنجی پيرامون سانحه هوايی خرم آباد


فرودگاهها و سوانح هوايي ايران


گرامي باد ياد و خاطره شهداي سوانح هوايي ايران




در بيستم اسفند ماه سال ۱۳۰۲شمسي ، نيروي هوايي ايران با هفت هواپيما آغاز به كار كرد . سه فروند از اين هواپيماها ساخت آلمان و چهار فروند ديگر ساخت روسيه بود . از آن زمان تا به امروز پيشرفت هاي زيادي حاصل شده است اما آمار و ارقام افق چندان روشني را نشان نمي دهند . در حال حاضر از مجموع ۷۰فرودگاه كشور در ۳۰فرودگاه هيچ پروازي صورت نمي گيرد . از ۴۰فرودگاه به نسبت فعال نيز در ۲۰فرودگاه كمتر از سه پرواز در هفته انجام مي شود ! در چنين شرايطي تنها با افزايش بهاي بليط هاي پروازهاي داخلي بدون كلان نگري ، مشكل اين صنعت مهم حل نخواهد شد . روند افزايش سوانح هوايي طي سالهاي اخير نگران كننده است . اگر دوره زماني از ۱۳۵۵تا به امروز را به سه دوره تقسيم كنيم ، جمع بندي سوانح به صورت زير است :
دوره اول – (۱۳۵۵تا ۱۳۶۵) – از ۶سانحه هوايي گزارش شده چهار سانحه مربوط به هواپيماهاي بوئينگ بوده است .دوره دوم – (۱۳۶۶تا ۱۳۶۹) – سانحه اي گزارش نشده است .
دوره سوم – (۱۳۷۰تا ۱۳۸۱) – در مجموع ۱۲ سانحه هوايي گزارش شده كه نيمي از آنها مربوط به هواپيماهاي ساخت روسيه بوده است .از نظر موقعيت زماني و مكاني نيز مي توان سوانح هوايي را بررسي كرد . در ۱۲سال اخير چهار هواپيما در حوالي فرودگاه كرمان سقوط كرده اند كه جاي بسي تعمل است . از سال ۱۳۷۸به بعد سوانح هوايي روند افزايشي را طي نموده است . طي اين دوره چهار ساله در مجموع پنج سانحه دلخراش هوايي در ايران رخ داده كه چهار مورد آن هواپيماهاي روسي بوده است ! همجنين به جز يك مورد ، بقيه هواپيماها در فصل زمستان ( بهمن و دي ) سقوط كرده اند . در اين پنج سانحه روي هم ۴۷۳نفر جان باخته اند . در ادامه آمار سوانح هوايي ايران در ۲۷سال گذشته ذكر مي شود . منابع اصلي اين اطلاعات روزنامه هاي همشهري ۲/۱۲/۱۳۸۱و ضميمه اطلاعات ۱۹/۱۲/۱۳۸۱و يادداشت هاي شخصي است .

۱۹۷۶ميلادي – بوئينگ ۷۴۷با عمر ۶سال
۱۹۷۶ميلادي – بوئينگ ۷۲۷با عمر ۹سال
۲بهمن ۱۳۵۸– بوئينگ ۷۲۷با عمر ۱۲سال – ۱۲۸سرنشين در مسير تهران به مشهد
۷مهر ۱۳۶۰– C130 - تيمسار فلاحي ، سرتيپ فكوري و جهان آرا
۱۹۸۳ميلادي – بوئينگ ۷۲۷با عمر ۱۷سال
۱۲آبان ۱۳۶۵-C130 -يكصدو سه نفر ، قبل از فرود در زاهدان برخورد به كوه
۱۹۹۱ميلادي – هواپيماي ايليوشين با عمر ۲سال
۱۴بهمن ۱۳۷۱– هواپيماي توپولوف – ۱۳۴سرنشين ، در برخورد با يك جنگنده نظامي
۲۶اسفند ۱۳۷۲- C130 - سي و دو نفر
۲۰مهر ۱۳۷۳– فوكر ۲۸با عمر ۱۸سال – ۶۶سرنشين در مسير تهران به اصفهان
۲۳اسفند ۱۳۷۵– هواپيماي نظامي با عمر ۳سال – ۸۵نفر در حوالي نيشابور
۱۹۹۸ميلادي – هواپيماي فوكر با عمر ۸سال
۱۹۹۸ميلادي – ايرباس A300 با عمر ۶سال
۱۳بهمن ۱۳۷۸- C130 - شش نفر ، در برخورد با يك ايرباس روي باند مهرآباد
۲۷ارديبهشت ۱۳۸۰– هواپيماي ياك ۴۰با عمر ۲۴سال – ۲۹نفر در استان مازندران
مهندس رحمان دادمان وزير راه و ترابري و ۶ تن از نمايندگان استان گلستان از جمله شهدا بودند
۲۳بهمن ۱۳۸۰– توپولوف ۱۵۴با ۱۱سال عمر – ۱۱۷نفر در هوالي خرم آباد
۲ديماه ۱۳۸۱– آنتونوف ۱۴۰– ۴۶كارشناس اوكرايني در حوالي اصفهان
اين كارشناسان براي بازديد از كارخانه هواپيماسازي ايران ۱۴۰آمده بودند.
۳۰بهمن ۱۳۸۱– ايليوشين ۷۶– ۲۷۵نفر كادر سپاه پاسداران در ۳۵كيلومتري كرمان


براي اصلاح و تكميل اين اطلاعات اعلام آمادگي مي نماييم . نظر شما چيست ؟

http://sadrizadeh.persianblog.ir



تجهيز ناوگان هوايی کشور و سوانح هوايی


روزشمار سوانح هوايی دنيا در دو ماه


نظر سنجی به مناسبت سانحه هوايی خرم آباد


خريد هواپيماهای دست دوم


چگونه می شود اشتباهات گذشته تکرار نشود


رابطه معنادار بين عمر ناوگان و ايمنی هوايی


ناديده های ايمنی در صنعت هواپيمايی


سوانح هوايی و علل آن


يك هواپيماي روسي بر فراز درياي سياه منفجر شد


تصوير ۱


تصوير ۲


تصوير ۳


تصوير ۴


تصوير ۵


+   سید فتح الله صدری زاده ; ٩:٥۸ ‎ق.ظ ; شنبه ٢٤ اسفند ۱۳۸۱
    نظر شما ()  
 

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir