مجموعه مقالات صدری زاده / Sadrizadeh Papers

هر کس به فکر تغییر جهان است. اما هیچ کس به فکر تغییر خویش نیست. . . لئو تولستوی

قشم به بندرعباس متصل می‌شود؛ جزئیات ساخت پل ملی خلیج فارس

 .

بندرعباس-ساخت پل ملی خلیج فارس دهه فجر امسال در استان هرمزگان آغاز می‌شود؛ پل خلیج فارس در قالب طرح شبکه جامعه ارتباطی خلیج فارس، نام پلی است که جزیره قشم را ازطریق بندر لافت به بندر پل در بندرعباس متصل می‌کند و قشم را به شاهراه اصلی کریدور شمال جنوب کشور تبدیل خواهد کرد .
جزیره قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است که به وسعت تقریبی هزار و500 کیلومترمربع با 120 کیلومتر طول در امتداد سواحل ایران گسترده شده است .فاصله شهر قشم در منتهی الیه شرق جزیره با بندرعباس 22 کیلومتر و نزدیکترین نقطه آن با سرزمین اصلی از محل لافت کهنه و بندر پل 2 کیلومتر است .
طرح جامع شبکه ارتباطی، شامل چهار طرح بزرگ، احداث پل خلیج فارس، توسعه و تجهیز بندر بین المللی کاوه، احداث راه آهن از بندرکاوه به شبکه راه آهن سراسری در محدوده بندرعباس و تکمیل و احداث بزرگراه زمینی از بندر کاوه تا اتصال به بزرگراه سراسری از بندرعباس است .
طرح احداث پل خلیج فارس که از سال 1351همواره مطرح بوده در سال 1388 طرح‌های مطالعاتی آن تکمیل و در هیات دولت به تصویب رسید و سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان مجری آن معرفی شد .
بقایی معاون رئیس جمهور در امورگردشگری ومناطق آزاد می‌گوید ساخت پل بزرگ خلیج فارس جزو مصوبات سفر دوم و سوم هیات دولت به هرمزگان است که ساخت آن، نقش مهمی در ترانزیت کالا خواهد داشت .مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان هم ساخت این پل را عامل اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی و استفاده بیشتر از اسکله کاوه قشم می‌داند و می‌گوید : سا خت این پل موجب پهلوگیری کشتی‌های بزرگ می‌شود .غلام عباس بهرامی نیا افزود: با ساخت بزرگراه و خط آهن در مسیر پل خلیج فارس ترانزیت کالا از این جزیره شتاب بیشتری می‌گیرد .
مشاور برنامه ریزی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم می‌گوید: اسکله کاوه که از سال 77 عملیات اجرایی آن آغاز شده به علت عدم اتصال جزیره به سرزمین اصلی، نبود خطوط ارتباطی زمینی مناسب و حمل بار دریایی و تحمیل هزینه مضاعف تخلیه و بارگیری، تاکنون نتوانسته نقش اصلی خود را در حمل بار ایران به عنوان “ مکمل بندر شهید رجایی بندرعباس “ ایفا کند .فریدون گائینی خاطرنشان کرد هم اکنون فقط از این اسکله در ظرفیت محدود تامین نیازهای تجاری، خدماتی داخل جزیره استفاده می‌شود و برغم نبود تجهیزات بندری، صادرات را هم درحد وسع خود انجام می‌دهد .او، با بیان اینکه با توسعه اسکله کاوه ظرفیت حمل و نقل به 30 میلیون تن می‌رسد افزود: این اسکله می‌تواند به نسبت 60 درصد برای حمل بار از مبادی اولیه به داخل ایران و 40 درصد برای ترانزیت کالا مورد استفاده قرار گیرد و موجب توسعه و رونق اسکله کاوه شود .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم می‌گوید: با توسعه اسکله کاوه، این اسکله می‌تواند با اسکله جبل علی امارات رقابت کند و قابلیت پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت 100 هزار تن را فراهم کند.
موسوی گفت: هزینه ساخت این پل بالغ بر 650 میلیون یورو است که در قالب فایناس اجرا می‌شود که 15 درصد از اعتبارات پروژه توسط دولت تامین و 85 درصد توسط سرمایه گذاران داخلی و خارجی تامین می‌شود .از آغاز تا پایان زمان مناقصه ( اول تا 31 شهریور 89 ) 16 شرکت داخلی و خارجی مبادرت به خرید اسناد مناقصه کردند که سه کشور ترکیه، چین و مالزی بصورت مستقیم و بقیه شرکت‌های داخلی و خارجی در قالب کنسرسیوم در این مناقصه شرکت کرده اند .مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم می‌افزاید : طول این پل هزار و 800 متر است که با لحاظ ورودی‌ها و خروجی‌های آن به 2 هزار و 200 متر می‌رسد .
با احداث پل خلیج فارس علاوه بر فراهم شدن فرصت برای عبور خودروها، زمینه عبور قطار از طریق 2 خط راه آهن و امکان عبور تاسیسات زیربنایی از طریق پل و همچنین عبور شناور از زیر آن نیز فراهم می‌شود .مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: جزیره قشم دارای ظرفیت‌های مناسب در حوزه صنعت، انرژی و تجارت است که در آینده می‌تواند به عنوان کانون سوخت رسانی به کشتی‌ها در خلیج فارس تبدیل شود و حجم سرمایه گذاری‌ها را بیشتر کند.موسوی تاکید کرد: با احداث این پل شاهد تحولی عظیم در اقتصاد کشور، توسعه گردشگری و تبدیل منطقه آزاد قشم به عنوان قطب اقتصادی و ترانزیتی خلیج فارس خواهیم بود و عاملی مهم در توسعه همه جانبه منطقه در جزیره قشم خواهد شد .
از مزایای احداث این پل می‌توان توسعه تجارت در منطقه اشاره کرد چرا که 90 درصد از تجارت جهانی ازطریق تجارت دریاست.از سوی دیگر در بررسی احداث این پل، دیدگاه‌های مردم منطقه هم دارای اهمیت است. برخی از مردم جزیره قشم نگران از دست رفتن امنیت خود هستند و می‌گویند امنیتی که اکنون وجود دارد بعد از احداث پل دستخوش تحولات قرار می‌گیرد .
فرمانده انتظامی جزیره قشم می‌گوید نیروی انتظامی منطقه، خود متولی برقراری ارتباط اجتماعی و ایجاد نظم عمومی درپی احداث پل خلیج فارس است.
سرهنگ رزمی در زمینه تامین امنیت پس از احداث این پل افزود : نیروی انتظامی جزیره، از ناجا درخواست ایجاد پلیس راه کرده است تا امنیت جاده‌ها را بیشتر در قشم تامین کند.
رزمی تاکید کرد که قرار است دوربین‌های مدار بسته و کنترل کننده در نقاط پرتردد جزیره نصب گردد که بخشی از بودجه آنرا نیروی انتظامی و بخش دیگر را سازمان منطقه آزاد قشم می‌پردازد اما در کنار این امور کارهای فرهنگی هم باید انجام شود .
اما احداث پل خلیج فارس در زندگی اجتماعی و اقتصادی شهروندان جزیره قشم هم تاثیر مستقیم دارد .
به هر حال بسیاری از شهروندان قشمی و حتی بندرعباسی احداث پل خلیچ فارس را آرزوی دیرینه خود می‌دانند و خواهان به تعویق نیافتادن احداث آن هستند .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص مدت زمان ساخت این پل می‌گوید : برآورد می‌شود از زمان آغاز کارهای اجرایی پروژه پل خلیج فارس تا زمان بهره برداری آن حدود سه سال به طول انجامد .موسوی افزود طبق بررسی‌های بعمل آمده احداث این پل بصورت ستونی خواهد بود که در این صورت نسبت به پل‌های معلق از هزینه کمتری برخوردار است.
آنچه مسلم است مزیت‌هایی که احداث پل خلیج فارس دارد متعدد است اما فریدون گائینی مشاور برنامه ریزی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ایفای نقش در کریدور ترانزیت شمال جنوب، ایفای نقش مکمل بندر شهید رجایی، افزایش توان صادرات کالا و استفاده از جزیره برای انبارداری و توزیع کالا و بار بین المللی، افزایش ثبات سیاسی برای ایران در تنگه هرمز، توسعه اجتماعی در هزار و 500 کیلومتر از خاک ایران، استحکام نام خلیج فارس، انقلاب در صنعت گردشگری جنوب کشور و عملی نمودن خواسته دیرینه مردم بومی و ساکنان منطقه پس از 34 سال ازجمله مهمترین فوائد احداث پل خلیج فارس برشمرد . . . ( ابتکار )

 

+   سید فتح الله صدری زاده ; ۱٢:۱٠ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ٢۸ مهر ۱۳۸٩
    نظر شما ()  
 

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir